sunnuntai 14. maaliskuuta 2010

”Onko tilaa kriittiselle aikuiskasvatuksen tutkimukselle?”

Työryhmä, Aikuiskasvatuksen tutkijatapaaminen, Joensuun yliopisto 19.2.2010 Kristiina Brunila & Ulpukka Isopahkala-Bouret

Meitä kiinnostaa kriittisen aikuiskasvatuksen tutkimuksen mahdollisuudet – nykytila ja tulevaisuus. Työryhmän pitämisen tarve heräsi meille tilanteessa, jossa huomasimme puhuvamme kriittisestä aikuiskasvatuksen tutkimuksesta ja tutkijan liikkumavarasta pääosin keskenämme. Aloitimme työryhmän omilla alustuksillamme, joissa koetimme sanallistaa aikuiskasvatuksen piirissä toimivan tutkijan liikkumavaraa markkinoituvassa projektiyhteiskunnassa sekä kriittisen aikuiskasvatuksen tutkimuksen tilannetta Suomessa ja kansainvälisesti.

Kristiina: Tutkijan liikkumavara näyttää kapenevan. Projektiyhteiskunnassa niin tutkijoiden kuin muidenkin ”paremmin tietäjien” edellytetään kehittävän ikään kuin yhteistyössä toimintamuotoja erilaisten sosiaalisten ongelmien ratkaisemiseen. Tutkimus ihan kuin luonnostaan valjastuu vaihtoehtoisten toimintamallien vaikutusten arvioimiseen, työelämän kyseenalaistamattomien intressien palvelemiseen ja tietenkin käytännönläheisyyteen, mikä kuvaa erityisen hyvin aikuiskasvatuksen tutkimusta. Arvioinnilla, jota suoritetaan projektin alusta loppuun asti, varmistetaan, että taloustalkoohenkinen toisto tapahtuu ”oikein”. Tutkimuksesta ja sen perusteella tehdystä kehittämistyöstä tulee ikään kuin neutraalia, sellaista, että sen tuloksia voivat periaatteessa kaikki kannattaa niin, että ”oikeanlainen” vaikutelma tehokkuudesta pysyy yllä. Toisaalta tutkimuksista ei seuraa mitään, eivätkä ne herätä kenessäkään yhtään mitään. Pragmaattisuuden ja taloustalkoohenkisyyden vaatimus säätelee liikkumavaraa niin, että tutkijoina emme enää kysele perinpohjaisuuden, perehtyneisyyden tai pitkäjänteisyyden perään. Mitä tässä tilanteessa kriittinen aikuiskasvatuksen tutkimus tarkoittaa, jos haluamme vastustaa tutkimuksen kääntämistä pelkäksi rahan kielen toistamiseksi ja lisäkontrollin perusteluksi? Liikkumavaran raivaamiseksi voisimme etsiä akateemisia käsitteitä ja kriittistä aikuiskasvatuksen tutkimuksen liikkumavaraa. Ja jos ajatellaan, ettei vallan ulkopuolisia paikkoja ole, olemme kaikki osallisia siihen, millainen liikkumavara meillä tutkijoina on. Vallan muodon ja sen seurausten sanallistaminen esimerkiksi mielentilamme näkökulmasta voisi olla paikallaan.

Ulpukka: Aikuiskasvatuksen historiasta löytyy monessakin mielessä kriittisiä avauksia, joilla on vaikutusta edelleen, esimerkkeinä vaikkapa Freireläinen kriittinen pedagogiikka tai suomalainen vapaa kansansivistystyö ja työväen sivistysliike. Kuinkahan paljon tänä päivänä tuodaan tutkimuksen avulla esiin aikuiskasvatuksen kriittistä luonnetta? Aika pitkälti tutkimusaiheiden valinnassa näkyy siirtyminen markkinavetoiseen ”elinikäiseen oppimisen”, jossa itseä kehitetään ennen kaikkea työllistymistä ja työelämää silmällä pitäen. Entä miten voi kriittisesti tarkastella aiheita, jotka eivät itsessään ovat mitenkään ”kriittisiä”? Tarve kriittiseen tarkasteluun voi saada alkunsa käytännön kokemusten tai tutkimusprosessin myötä nousseista huomioista, jotka pakottavat etsimään välineitä tutkimuskohteen jännitteiden kriittiseen analyysiin ja pohdintaan. Kriittiseen kysymyksenasetteluun liittyy aina jollain tavalla vallan ja eri toimijoiden intressien tarkastelu. Kuinka paljon aikuiskasvatuksen tutkimuksessa on hyödynnetty vaikkapa kriittisen sukupuolen tutkimuksen, kriittisen työntutkimuksen tai kriittisen johtamisen tutkimuksen lähestymistapoja ja menetelmiä? Myös jonkinlainen aikalaisanalyysin ja historiallisen tarkastelun vuoropuhelu voisi mahdollistaa mielenkiintoisen kriittisen tarkastelun. Mikä sitten rajoittaa tänä päivänä sitä, mitä saa tutkia ja kuinka kriittinen voi olla? Esim. EU-hankkeiden puitteissa on aika valmiit raamit, ”hyvät käytännöt”. Rahoittajan antamat suorat ja epäsuorat ohjeet vaikuttavat siihen, miten me määrittelemme tutkimuksemme tarkoituksen; millaisilla käsitteillä, teorioilla ja menetelmillä tutkimuksen toteutamme; ja miten tuloksemme julkaistaan ja hyödynnetään. Entä mitä erilaiset kompromissit ja ”kaksois-agendat” (kirjoittaa hakemukseen toista ja ajattelee tutkivansa siinä rinnalla jotain muuta…) tekevät tutkijan uskottavuudelle tutkijayhteisön silmissä ja tutkijan omalle ”itsekunnioitukselle” (integrity)?

Työryhmään osallistui useita aikuiskasvatustieteen tutkijoita ja opiskelijoita. Kirjasimme keskustelua ylös ja tätä blogia varten otimme vapauden teemoitella keskustelua niin, että jaoimme keskustelun teemat kriittisen historiallisuuden painottamiseksi, aikuiskasvatuksen sisäiseksi moninaisuudeksi ja ristiriitaisuudeksi sekä talouden säätelemäksi liikkumavaraksi. Katsokaa kommentit!

Keskustelun perusteella pohdimme sitä, että on ehkä helpompi puhua siitä, kuinka aikuiskasvatustiede on ollut historiallisesti kriittistä kuin tarkastella kriittisesti sitä, minkälaiselta aikuiskasvatuksen tilanne tällä hetkellä näyttää. Erityisesti nykyisen tilanteen sanallistaminen vaikuttaa hankalalta. Keskusteluissa esitettiinkin tarve kriittistä aikuiskasvatusta koskevalle keskustelulle. Yksi ehdotus oli järjestää ATS:ssä keskustelukerhoja siitä, mitä markkinahenkisen toiston korostamisesta seuraa esimerkiksi mielentilalle.

4 kommenttia:

  1. Kriittisen historiallisuuden painottaminen

    ”Ehkä me tarvitaan sellaista historiallista ja vähän etäännyttävää tarkastelua miten tähän on tultu.”

    ”Alun kasvatussosiologia oli todella kriittistä. Sitten kriittisyys hiljeni pitkäksi aikaa. Sittemmin naistutkimus, McLarenilaisuus, yhteiskunnallinen tutkimus…”

    ”Aikuiskasvatuksen kentältä ei ole puuttunut kriittisiä ihmisiä. Me ollaan aina tuettu toisiamme. Aikuiskasvatuksessa on ollut mahdollista ohjata kriittisiä väitöskirjoja.”

    ”Jo Urpo Harvan perinne.”

    ”Itse asiassa jo Maikki Friberg teki ensimmäisen kriittisen aikuiskasvatustieteen väitöskirjan (vuonna 1897). Hän väitteli saksan kielellä Saksassa, kun Suomessa ei vielä silloin voinut nainen väitellä.”

    ”Kuitenkaan opiskelijan näkökulmasta aikuiskasvatustieteen identiteetti ei tule vahvasti esiin aikuiskasvatustieteen opintojen myötä. Opinnoista ei myöskään saa kriittisen tutkimuksen taitoja.”

    VastaaPoista
  2. Aikuiskasvatuksen sisäinen moninaisuus ja ristiriitaisuus

    ”Onko tää aikuiskasvatus menneen talven lumia? Eikö tästä porukasta löydy enää potkua?

    ”Mitä te nyt näätte aikuiskasvatuksena?”

    ”Perustutkimuksellisiin kysymyksiin pitää mennä…onko aikuiskasvatus oma tieteenalansa? Onko se lähellä kasvatustiedettä vai jotain muuta? Kuka määrittää? Tämä keskustelu edellyttää tutkimusta aikuiskasvatuksen teoriasta. Miten tätä tutkimusta voitaisiin tuoda lähemmin… Aikuiskasvatus on haasteellista jos sen ottaa vakavasti.”

    ”Aikuiskasvatustiedehän on sellainen vähän vahingossa 1980- ja 1990-lukujen opportunistisessa hengessä syntynyt tieteenala.”

    ”Ketkä ”me”? Me puhutaan ikään kuin aikuiskasvatus olisi yksi selkeä ”identiteetti”. On yhtä monta aikuiskasvatustiedettä kuin on oppituolin haltijaa!”

    ”Myös aikuiskasvatuksen mannereurooppalainen ja angloamerikkalainen tausta ovat erilaisia”

    ”Tieteenalojen kehitys on aina tapahtunut ristiriitojen kautta.”

    ”No, ainakaan aikuisen oppiminen ei tule hoidettua millään muulla tontilla!”

    ”Oppiminen määrittää kasvatustieteilijöiden itseymmärrystä, mutta siinä on vaikea löytää kriittistä tilaa.”

    ”Aikuiskasvatus ei ole sidottu mihinkään karsinaan, siihen voi hakea erilaisia vaikutteita. Kriittisyyttä on jo se, että aikuiskasvatusta on niin monenlaista.”

    ” En näe kovin isoa eroa sosiologian ja aikuiskasvatustieteen välillä. Jo lähtökohtana on kriittisyys! Eri asia mitä ne konkreettiset tutkimukset ja niiden lähtökohta on.”

    ”Mehän se määritellään, mitä aikuiskasvatus on!”

    VastaaPoista
  3. Talouden säätelemä liikkumavara

    ”Aina on ollut pyrkimyksiä, joita on haluttu legitimoida tutkimuksen keinoin. EU on vaikuttanut tutkimus- ja tiedepolitiikkaan 1990-luvun puolivälistä alkaen (mm. tutkimuksen hankkeistaminen ja tutkimuksen alistaminen luonnontieteelliselle orientaatiolle). Myös eliitin muodostus on muuttunut. Kansallinen eliitti, jota voisi puhutella kansallisten huolten kautta, katsoo (on) jo toisaalle. Eliitillä on monikansallinen luonne.”

    ”Olen yrittänyt pitää yllä kriittistä agendaa, mutta usein kriittistä huomioista ja kriittisen analyysin tuloksista on vaiettu – ne on jätetty pois projektien loppuraporteista.”

    ”Rahalla on oma kielensä ja sitä pitää (osata käyttää?).”

    ”Kohta kriittisyys ja emansipaatiokin tuotteistetaan; vallankumouksellinen pedagogiikka myy hyvin!”

    ”Tällä hetkellä tällä alueella (aikuiskasvatuksen tutkimuksessa) toimitaan markkinoilla ja pitää voida toimia siinä mukana – mikä ei tarkoita että ei tarvitsisi olla kriittinen.”

    ”Ei kannata olla niin kriittinen, ettei lähde mukaan.”

    ”Ihmisen täytyy tietää mitä haluaa ja pitää siitä kiinni. Jos haluaa vaikuttaa asioihin täytyy luoda keinoja. Tutkimus ei ehkä ole se paras keino. Järjestöt ja työryhmät toimii vaikutusfoorumeina.”

    ”Pidin alustuksessa kysymyksestä, mitä tästä seuraa meidän mielentilalle, tästä toistosta ja sanoista, joiden merkityksiä ei pureta. Kannatan ajatusta, että koottaisiin yhteen porukkaa ja teoretisoidaan ja puretaan auki ’mitä tää tekee meille?’. Mikä on aikuiskasvatuksen kohde kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä eli muillakin kuin oppimisen sanastolla (joka on sellainen liukas ja myyvä kieli). Voidaanko me kehitellä ’kaksoisagendaa’ yhdessä?”

    VastaaPoista
  4. Freire tapasi puhua ratkaisuaan etsivien ajan teemojen löytämisestä. Ilman kyseenalaistamista ja kriittistä asennetta se ei ole mahdollista ainakaan murrosaikoina, jolloin vakiintuneet institutionaalistuneet (vallan) tavat ja uudet muuttuvasta toimintaympäristöstä nousevat mahdollisuudet koettelevat voimiaan.

    Kriittinen mielletään helposti haastajaksi, antiteesiksi, joka onnistuessaan riisuu vanhalta vallalta vaatteet, mutta on kykenemätön rakentamaan synteesiä. Ehkä niin, ehkä ei. Uutta ja vanhaa risteytään Otavan Opiston pedagogisissa työpajoissa (http://paja.internetix.fi), joissa tutkitaan mm. verkko- ja vaihtoehtopedagogiikkaa sekä sosiaalisen median vaikutuksia kouluun ja opetukseen.

    VastaaPoista